Biztosítási ügyintézés
Baj esetén
Biztosítás (1.rész)
Közlekedési baleset esetén a biztosítási ügyintézés és a kártalanítás menete kis hazánkban nem egyszerű történet.
Ezért Autó Doki összeszedte a legfontosabb tudnivalókat, lehetséges eseteket, buktatókat.
A cikksorozat első részében a biztosításról és a hozzá kapcsolódó fontosabb fogalmakról lesz szó.
A 2009. évi LXII. tv. (Gfbt.) rendelkezései előírják, hogy a baleset bekövetkeztekor a történtek részesei a helyszínen
kötelesek átadni egymásnak a személy, a gépjármű és a biztosítási szerződés azonosításához szükséges adatokat,
valamint a baleset lényeges körülményeire vonatkozó információkat.
Mindez megtörténtét és a majdani kárrendezés elősegítését szolgálja az Európai Baleseti Bejelentő nyomtatvány.
(közismert nevén: kék-sárga)
Amennyiben a balesetben részes felek a felelősség kérdésében és a baleset bekövetkezésének körülményeiben
egyetértenek és nem szükséges rendőrt hívni, akkor elegendő, ha kitöltik a fenti űrlapot. A nyomtatvány formája
európai szabvány szerint készül, ezért minden nyelven azonos tartalmú.
!Autó Doki Tipp: Célszerű az Európai Baleseti Bejelentőből egy példányt mindig a járműben tartani.
A nyomtatvány kitöltése értelemszerűen történik, lehetőség szerint minden benne foglalt adatot pontosan
rögzítsünk. Elengedhetetlenül fontos dolog a baleset pontos idejének (év, hónap, nap, óra, perc) és pontos
helyének megnevezése.
A következő adatokra különösen figyeljünk:
· részes gépjárművek üzembentartójának adatai
· részes gépjárművek forgalmi rendszáma és típusa
· gépjárművezetők adatai
· felelősségbiztosítási adatok
· aláírások
!Autó Doki Tipp: Amennyiben baleseti bejelentő nem áll rendelkezésre, és az adatok más formában való
rögzítése sem megoldható, tanácsos a helyszínre rendőrt hívni.
Milyen balesetek esetén kell feltétlenül rendőrt hívni?
Amennyiben a felek a felelősség kérdésében nem jutnak egyezségre, esetleg a baleset személyi
sérüléssel járt, illetve az anyagi kár jelentős, vagy a balesetnek külföldi részese is van, mindenképpen
rendőrt kell hívni.
A hatóság értesítése esetén a részesek kötelesek megvárni a rendőr megérkezését, és ezt követően
a helyszínt is csupán a rendőr engedélyével hagyhatják el.
Baleset után
Alapvetően két különböző esetről beszélhetünk a korábbiakban említettek fényében. Az első és
könnyebbik esetben rendőri intézkedésre nem került sor, a felek egyetértenek a felelősség kérdésében.
Ezen vonalon a kitöltött baleseti bejelentővel a biztosítóhoz fordulva megkezdhető a kárügyintézés.
A másik és egyben bonyolultabb eshetőség, ha rendőri intézkedésre volt szükség, valamilyen
oknál fogva. Ezekben az esetekben készüljünk fel arra, hogy a rendőrségi jegyzőkönyvig, ami
általában 30 néha 60 nap is lehet, a biztosító nem fog fizetni! Az ügyintézést és a gépjármű
javítását ilyenkor is megkezdhetjük, csak érdemes odafigyelni és körültekintően eljárni!
Totálkár? Javíthatósági összeghatár?
Nagyobb kár esetén fontos egy-két fogalom tisztázása.
A totálkárnak két fajtáját különböztetjük meg: gazdasági és a műszaki totálkárt.
Gazdasági totálkárnak nevezzük, amennyiben a gépjármű gazdaságosan nem javítható. Ez esetben
a tulajdonos dönt, hogy gépjárművét - ennek ellenére - megjavíttatja, kivonatja a forgalomból,
vagy esetleg eladja.
Műszaki totálkárnak nevezzük, ha a gépjárműben olyan kár keletkezett, melynek javítása
lehetetlen. Ebben az esetben a járművet kötelező kivonni a forgalomból.
Az autónak ugyanis van egy káridőponti értéke, amit az érvényes eurotax katalógusból
számítanak ki, ehhez viszonyítják a keletkezett kárt és a jármű javítási költségeit. Kötelező
gépjármű felelősség biztosításnál már az autó értékének 60%-át meghaladó kárnál totálkárnak
minősítik az esetet, Casco biztosítások esetén ez az érték a kárkori érték 80%-a. Vegyünk egy
példát, egy 2005-ös WV Passat piaci értéke kb. 2,2 millió forint, eurotax szerinti káridőponti
értéke a futott kilométer és a korábbi sérülések alapján 2 millió Ft. Így ha balesetet
szenvedünk vele és a másik fél a hibás továbbá a kár meghaladja a 1,2 millió forintot, már
totálkárnak fogják minősíteni.
Casco biztosítás esetén ugyanennél a példánál maradva: 1,6 millió forint értékhatárig
lesz "javítható" az autó.
A gazdasági totálkár megítélése biztosító társaságonként eltérő lehet. Azonban ez az
eshetőség igazán gondot jelenthet a hitelre vásárolt járművek esetében, mivel előfordulhat,
hogy a fennálló hiteltartozás magasabb, mint a megállapított káridőponti érték.
Ilyenkor a korábbi Passat példánál maradva a bank egyből felmondja a hitelt, és ha deviza
alapú a kölcsön a mostani árfolyamok mellett, akár 3 milliót is követelhet az ügyfelétől!
!Autó Doki Tipp: Ilyen esetekre létezik megelőző megoldás, ún. vételár biztosítás
kötése esetén kivédhetjük ezt az eshetőséget.
A következő bejegyzésben maradunk a biztosítás témánál, a kárügyintézés menetét
vesszük sorba…
Kapcsolat
Autó doki:
1016 Budapest, Mészáros utca 19.
Tel.: 36 20 916 00 00
Nyitva tartás:
H-P 8:00-17:00
SZ-V Zárva
Belvárosi Autó doki
1075 Budapest, Holló utca 6 .
Tel.: 36 20 916 11 11
Nyitva tartás:
H-P 8:00-17:00
SZ-V Zárva
Vizsgára bejelentkezés
Minden nap 7-21ig hívjon nyugodtan!
Autó doki cím:
Belvárosi Autó doki cím: